
هنگام آلودگی هوا از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟
با توجه به آلودگی هوا در روزهای اخیر، خانم مرادبیاتی، مربی بهداشت دبستان، توصیههای تغذیهای زیر را برای دانشآموزان ارائه داد:
موادغذایی که سرشار از آنتیاکسیدانها هستند اثرات آلودگی هوا را کاهش میدهند از جمله: سبزیجات با برگ تیره مانند کاهو، سیر و پیاز پخته در غذاها، نوشیدن مایعات گرم مانند دمنوش ها و و آبلیمو عسل، سیب و بادام درختی و هویج، شیر کم چرب.
خانم مرادبیاتی افزود که شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. این مواد معدنی مانع از جذب سرب و سایر فلزات دو ظرفیتی موجود در هوای آلوده میشوند. هوای آلوده حاوی مقادیر بالایی از سرب است. وقتی به واسطهی مصرف لبنیاتی همچون شیر، جذب سرب در بدن کاهش مییابد، در نتیجه عوارض آلودگی هوا کمتر در سلامتی بدن اختلال ایجاد خواهد کرد. همچنین شیر و به طور کلی لبنیات باعث نرم شدن مخاط تنفسی، معده و مری میشوند. در این صورت هم دفع سموم و آلایندهها از بدن به سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت، همچنین فرد تنفسی بهتری خواهد داشت.
مربی بهداشت دبستان توصیه کرد که در این روزهایی که شاهد آلودگی هوا هستیم باید استفاده از تنقلات كمارزش مثل چيپس، پفك و نوشابههاي گازدار را ممنوع كرد زیرا باعث اختلال در جذب عناصر مفيد در بدن ميشوند و ميتوانند اثرات منفي آلودگي هوا را تشديد كنند.
تاریخ انتشار: 1404/09/17
شکیبا باشید...