
دختر گلم برای ایجاد مطالعهی فعال و پویا به این مطالب دقّت کن.
شيوهی صحيح مطالعه ،چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:
* زمان مطالعه را كاهش ميدهد.
* ميزان يادگيري را افزايش ميدهد .
* مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولانيتر ميكند.
* بخاطرسپاري اطلاعات را آسانتر ميسازد.
براي داشتن مطالعهاي فعال و پويا نوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است، تا براي مرور مطالب، دوباره كتاب را نخوانده و در زماني كوتاه از روي يادداشتهاي خود مطالب را مرور كرد .
يادداشت برداري، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت. چون موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است.
شش روش مطالعه :
* خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است. مطالعهی فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز، به خصوص قبل از امتحان، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را دوباره به خاطر سپرد.
* خط كشيدن زير نكات مهم : اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد به جاي آنكه تمركز و توجه بر روي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم ميگردد. حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را به طور کامل درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب به دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند .
* حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي ميتواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
* خلاصهنويسي: در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كردهايد بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت ميكنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر ميباشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت ميكنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست.
* كليدبرداري: كليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است. در اين روش شما بعد از درك مطالب، به صورت كليدي نكات مهم را يادداشت ميكنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحتترين، بهترين و پرمعنيترين كلمهاي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده ميشود.
* خلاقيت و طرح شبكه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري به خصوص فراگيري مطالب درسي است. در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت ميكنيد و سپس كلمات كليدي را بر روي طرح شبكهاي مغز مينويسد (در واقع نوشتههاي خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهي ميكنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص ميكنيد) تا در دفعات بعد به جاي دوبارهخواني كتاب، فقط به طرح شبكهاي مراجعه كرده وبا ديدن كلمات كليدي نوشته شده بروي طرح شبكهاي مغز، آنها را خيلي سريع مرور كنيد. اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان ميكند و بازدهی مطالعه را افزايش ميدهد.
شرايط مطالعه
شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن، بكارگيري و يا فراهم نمودن آنها، ميتوان مطالعهاي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما ميآموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها ميتوانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي فعالتر داشته باشيد:
* آغاز درست: براي موفقيت در مطالعه، بايد درست آغاز كنيد.
* برنامهريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامهی منظم است.
* نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد .
* حفظ آرامش: آرامش ضمير ناخودآگاه را پويا و فعال ميكند.
* استفادهی صحيح از وقت
* سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.
* تغذيهی مناسب: تغذيهی صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.
* ورزش: ورزش، كليد عمر طولاني است.
* خوابِ كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت ميكند.
* درك مطلب: آنچه در حافظهی بلند مدت باقي ميماند، مطالب است.
چند توصيه مهم كه بايدفراگيران علم از آن مطلع باشند.
* حداكثر زماني كه افراد ميتوانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بر روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس دوباره با همين روال شروع به مطالعه كرد.
* پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمایيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و خونرساني به مغز كاهش مييابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود. از مصرف دارو هم خودداري فرمایید همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم ميكند نوشابههاي گازدار هم همينطور هستند.
* ذهن آدمي باهوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بهيادسپاري مطالب ميكند و نيز همزمان نميتوانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد. پس در حين مطالعه يادداشتبرداري نمایید .
«دختر گلم، امیدوارم با به کارگیری این نکات بتوانی یک مطالعهی فعّال و پویا داشته باشی»
تنظیم و گردآوری در واحد پژوهش دبستان دورهی دوم هدی
تاریخ انتشار: 1394/10/21
شکیبا باشید...