در حال بارگذاری
سرخط مهم ترین ها:
1404/09/10 :: نواختن زنگ پژوهش در دبستان دوره‌ی دوم هدی1404/09/05 :: بازدید دانش‌آموزان پایه‌ی ششم از کتابخانه‌ی مرکزی به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی1404/09/01 :: برگزاری جلسه‌ی اضطراری بهداشت با موضوع پیشگیری از آنفولانزا و بیماری‌های تنفسی1404/08/26 :: برگزاری دومین نشست آموزش خانواده با محوریت بهداشت روان و مهارت زیست آگاهانه1404/08/24 :: اعلام اسامی منتخبین شورای دانش‌آموزی دبستان دوره‌ی دوم هدی
  

روش‎های مطالعه‎ی فعال و پویا

دختر گلم برای ایجاد مطالعه‎ی فعال و پویا به این مطالب دقّت کن.


شيوه‎ی صحيح مطالعه ،چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:
* زمان مطالعه را كاهش مي‎دهد.
* ميزان يادگيري را افزايش مي‎دهد .
* مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني‎تر مي‎كند.
* بخاطرسپاري اطلاعات را آسان‎تر مي‎سازد.

براي داشتن مطالعه‎اي فعال و پويا نوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است، تا براي مرور مطالب، دوباره كتاب را نخوانده و در زماني كوتاه از روي يادداشت‎هاي خود مطالب را مرور كرد .


يادداشت برداري، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت. چون موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است.


شش روش مطالعه :

* خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است. مطالعه‎ی فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز، به خصوص قبل از امتحان، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را دوباره به خاطر سپرد.
* خط كشيدن زير نكات مهم : اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد به جاي آنكه تمركز و توجه بر روي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهن‎شان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي‎گردد. حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را به طور کامل درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب به دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند .
* حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي‎تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
* خلاصه‎نويسي: در اين روش شما مطالب را مي‎خوانيد و آنچه را كه درك كرده‎ايد بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت مي‎كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روش‎هاي قبلي بهتر مي‎باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي‎كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست.
* كليدبرداري: كليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است. در اين روش شما بعد از درك مطالب، به صورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي‎كنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاه‎ترين، راحت‎ترين، بهترين و پرمعني‎ترين كلمه‎اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي‎شود.
* خلاقيت و طرح شبكه اي مغز:  اين روش بهترين شيوه براي يادگيري به خصوص فراگيري مطالب درسي است. در اين روش شما مطالب را مي‎خوانيد بعد از درك حقيقي آن‎ها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت مي‎كنيد و سپس كلمات كليدي را بر روي طرح شبكه‎اي مغز مي‎نويسد (در واقع نوشته‎هاي خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهي مي‎كنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص مي‎كنيد) تا در دفعات بعد به جاي دوباره‎خواني كتاب، فقط به طرح شبكه‎اي مراجعه كرده وبا ديدن كلمات كليدي نوشته شده بروي طرح شبكه‎اي مغز، آن‎ها را خيلي سريع مرور كنيد. اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي‎دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي‎كند و بازده‎ی مطالعه را افزايش مي‎دهد.


شرايط مطالعه
شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن، بكارگيري و يا فراهم نمودن آن‎ها، مي‎توان مطالعه‎اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي‎آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آن‎ها مي‎توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي فعال‎تر داشته باشيد:
* آغاز درست: براي موفقيت در مطالعه، بايد درست آغاز كنيد.
* برنامه‎ريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامه‎ی منظم است.
* نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد .
* حفظ آرامش: آرامش ضمير ناخودآگاه را پويا و فعال مي‎كند.
* استفاده‎ی صحيح از وقت
* سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.
* تغذيه‎ی مناسب: تغذيه‎ی صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.
* ورزش: ورزش، كليد عمر طولاني است.
* خوابِ كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي‎كند.
* درك مطلب: آنچه در حافظه‎ی بلند مدت باقي مي‎ماند، مطالب است.


چند توصيه مهم كه بايدفراگيران علم از آن مطلع باشند.
* حداكثر زماني كه افراد مي‎توانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بر روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس دوباره با همين روال شروع به مطالعه كرد.
* پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمایيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش مي‎شود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و خون‎رساني به مغز كاهش مي‎يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته مي‎شود. از مصرف دارو هم خودداري فرمایید همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي‎كند نوشابه‎هاي گازدار هم همينطور هستند.
* ذهن آدمي باهوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و به‎يادسپاري مطالب مي‎كند و نيز همزمان نمي‎توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد. پس در حين مطالعه يادداشت‎برداري نمایید .
    

 

«دختر گلم، امیدوارم با به کارگیری این نکات بتوانی یک مطالعه‎ی فعّال و پویا داشته باشی»

 

تنظیم و گردآوری در واحد پژوهش دبستان دوره‎ی دوم هدی


تاریخ انتشار: 1394/10/21


شکیبا باشید...