به گزارش روابط عمومی مجتمع هدی سومین نشست از سلسله نشستهای ساماندهی به فعالیتهای فوقبرنامه در مجتمع هدی با حضور مدیر مجتمع هدی، مدیران مجموعه مدارس هدی و اعضای کارگروه قرآن، روز چهارشنبه، 29 آبان 1398، در جامعة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.
در ابتدای نشست جناب آقای علیرضا کبیری، مدیر محترم مجتمع هدی، از وجود کمیتهی تخصصی آموزش قرآن و حضور مشاور قرآنی در بخش سرپرستی مجتمع خبر دادند و از جمله اولویتهای مجتمع هدی را تقویت توانمندیهای قرآنی و توسعهی معنویت و عبودیت و فرهنگ قرآنی در میان دانشآموزان اعلام کرد.
در ادامه سرپرست کارگروه ساماندهی به فعالیتهای فوقبرنامه، سرکار خانم نیک زاد عنوان کرد: مطالعات مرتبط با آموزشهای قرآنی به دانشآموزان به صورت هدفمند در مجموعه انجام شده است و بر اساس نظرات کارشناسان سیری در آموزشهای قرآنی مجتمع تدارک دیده شده است که با انس با قرآن در دبستان دورهی اول آغاز شده و مهارتهای روخوانی و روانخوانی در دبستان دورهی دوم، مهارتهای تجویدی و آموزشهای مقدماتی در حوزهی مفاهیم قرآنی در دبیرستان دورهی اول و تمرکز بر مباحث تفسیری در قالب آیات زندگی در متوسطهی دوم برنامهریزی شده است.
وی با اشاره به تاریخچهی فعالیت کارگروه، ضمن قدردانی از تلاشهای حجت الاسلام مرتضوی، مشاور پیشین قرآنی در مجتمع هدی به برگزاری دورههای تربیت مربی برای معلمان پایه در دبستانهای هدی، دعوت از مولفان کتب درسی قرآن از وزارتخانه جهت اجرای دورهی آموزشی، رصد و ارزیابی مستمر فعالیت قرآنی مربیان و پیشرفت قرآنی دانشآموزان، استفاده از مربیان متخصص و کارآمد در دبیرستانهای هدی را از جمله برنامههای اجرا شده در این سالها برشمرد.
سرکار خانم میرغیاثی، مشاور قرآنی مجتمع هدی و سرپرست کمیتهی تخصصی آموزش قرآن که از چهرههای شناختهشده در حوزهی قرآنی در کشور هستند، بیان کردند: ارزیابی مستمر روند پیشرفت قرآنی، شناسایی استعدادهای قرآنی، آموزش دانشآموزان دورهی متوسطه تحت عنوان تربیت مربی قرآن دانشآموزی و شناسایی و دعوت از متخصصان حوزهی علوم قرآنی در مدارس، با هدف توسعهی فرهنگ قرآنی در مدارس هدی در حال اجراست. وی با اشاره به بررسیهای انجام شده در خصوص کتابهای آموزشی موجود، عنوان کرد: کتب آموزشی استاد قاسمی در روخوانی و روانخوانی و تجوید قرآن و کتب منتشر شده از سوی مدرسهی قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه تهران در عرصهی فهم قرآن برای دانشآموزان مدارس هدی انتخاب شدهاند.
خانم میرغیاثی با اذعان به وجود تفاوت توانمندیها و استعدادهای قرآنی در دانشآموزان به اجرای طرح فوقبرنامهی انتخابی در دبیرستان دورهی دوم اشاره داشت و تعیین سطح دانشآموزان، تشکیل پروندهی استعدادهای قرآنی، دستهبندی دانشآموزان بر اساس توانمندیهای قرآنی را از جمله اقدامات انجام شده در نخستین سال اجرای طرح در دورهی متوسطه برشمرد و افزود: با رصد سیر آموزشها در سالهای بعد شکل اجرای آموزشهای قرآنی در این دوره بهبود یافته و تمرکز بر فهم قرآن در کنار اصلاح قرائت دانشآموزان و آموزش احکام در دستور کار این دوره قرار گرفت.
ایشان از رویداد قرآنی «انوار ملکوتی»، مسابقات قرآنی ویژهی دانشآموزان و کارکنان مدارس هدی، به عنوان طرحی منحصر به فرد و ویژه یاد کردند و حضور داوران متخصص قرآنی و اجرای این مسابقات در تراز مسابقات کشوری را از جمله ویژگیهای این طرح برشمرد و شناسایی استعدادها، برگزاری کارگاههای تخصصی آموزشی با توجه به تفاوتهای فردی، شناخت نقاط ضعف و قوت دانشآموزان و آمادگی برای شرکت در رقابتهای قرآنی دانشآموزی را از جمله نتایج اجرای این رویداد در مدارس هدی دانست.
سپس سرکار خانمها کیایینژاد، سعیده نیکزاد و شیشهبران که به نمایندگی از مربیان قرآن در نشست حضور داشتند ضمن معرفی و اشاره به سوابق ارزشمند آموزشی خود، موضوع افزایش ساعت فوقبرنامه، توجیه خانوادهها، توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان، معرفی قرآن به عنوان کتاب زندگی و کمک به دانشآموزان در جهت فهم قرآن و کاربردی نمودن آموزههای قرآنی در زندگی، تنوع امکانات چندرسانهای و استفاده از بستر آموزشهای الکترونیک و تنوع در روشهای یاددهی و یادگیری را مطرح نمودند و از زحمات و خدمات سایر مربیان، سرکار خانمها عاشوری، ابوالفضلی، طرفه، هاشمیان، مریدیان، یوسفی، جهانگیری و اکبری که از مربیان شناخته شدهی استان در این عرصه هستند، یاد شده و از آنان سپاسگزاری شد.
سرکار خانم کرباسی، مدیر آموزشگاه قرآن نیز در این نشست به معرفی خدمات تخصصی آموزشهای قرآنی در این آموزشگاه پرداختند و به طرح ویژهی آموزش جامع قرآن به دانشآموزان، تولید محتوای تخصصی و توسعهی خدمات این آموزشگاه در سطح بینالملل اشاره داشتند.
مدیران مدارس هدی نیز با اذعان بر اهمیت آموزشهای قرآنی، تقویت این حوزه از فوقبرنامه را از اولویتهای مدارس اعلام نمودند و با اذعان به تخصص و توانمندی مربیان قرآن، از روند آموزشها و انتخاب مربیان توانمند برای مدارس، قدردانی نمودند.
در پایان جناب آقای کبیری، ظرفیت این کارگروه را سرمایهی ارزشمندی برای مجتمع دانستند و استفادهی بهینه از این ظرفیت را مهم تلقی نمودند و مدیران مدارس را به بهرهمندی هر چه بیشتر از دانش و مهارت مربیان قرآن مدارس دعوت نموده و عنوان کردند: برنامههای فعلی با صرف وقت و انرژی زیادی تدارک دیده شده و همواره در حال روزآمدی و انعطاف و مناسبسازی بر اساس نیازهاست. ایشان ضمن قدردانی از مربیان قرآن مدارس، خواستار چشاندن طعم شیرین قرآن به دانشآموزان شده و اعتباری را جهت تشویق دانشآموزان به فعالیتهای قرآنی در نظر گرفتند.
تاریخ انتشار: 1398/09/01
شکیبا باشید...