درباره ی مجتمع

  • تاریخچه ی مجتمع
    • ** قَل اِنّ هُدَی الله هُو الهُدی **سوره‎ی مبارکه‎ی بقره-۱۲۰
      در جهان کنونی، در میدان پر تنش جنگ نرم و عرصه‎ی تلاش مداوم دشمن در هدف قراردادن تمامی اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان، بهره‎گیری آموزش و پرورش از نهادهای هم‎سو همانند حوزه‎ی علمیه تأثیر بسزایی در دستیابی به اهداف بلندِ تعلیم و تربیت در نظام اسلامی دارد.
      یکی از نمونه‎های موفق این تعامل، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعه‎الزهرا(س) ازسال ۱۳۶۸شمسی، بر اساس رأی صادره در چهارصد و هشتاد و ششمین جلسه‎ی شورای عالی آموزش و پرورش-مورخ 1/3/68-، (واحد قم 1368، کرمان 1371، بوانات 1372، کهنوج1374، رفسنجان 1387) و در پی آن راه‎اندازی مجتمع آموزشی_تربیتی غیردولتی هدی از سال۱۳۸۶شمسی می‎باشد.

  • اهداف
    • این مجموعه برای نهادینه‎سازی فرهنگ ناب و انسان ساز محمدی-صلی الله علیه و آله وسلم- در سایه‎ی فضای معنوی و الهام‎بخش حوزه ،کار خود را آغاز نموده و با برخورداری از امکانات و توشه‎ی غنی اساتید و فرهیختگان، بحمدالله گام‎های مؤثری در زمینه‎سازی و قوام‎بخشی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور برداشته است وهمواره در طول سال های فعالیت خویش،حضور دانش‎پژوهانی را درک نموده که استعدادهای فطریشان را در راه تربیت دینی و تقویت اعتقادی و التزام به ارزش‎های انقلاب اسلامی صرف کرده‎اند.
      مجتمع آموزشی_ تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه می‎داند.

  • برنامه ها
    • مجتمع آموزشی-تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه می‎داند و برای رسیدن به این هدف، برنامه‎های زیر را دنبال کرده است:
      ایجاد زمینه ی لازم برای خودشناسی و خداشناسی
      تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضایل و مکارم اخلاقی
      تبیین ارزش‎ها و مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه
      پرورش روحیه‎ی پاسداری از استقلال فراگیر کشور
      کوشش در جهت ارتقای کیفی سطح دانش، بینش و مهارت دانش‎آموزان
      پرورش روحیه‎ی اعتمادبه‎نفس و خودباوری
      تقویت روحیه‎ی تحقیق،تعقل،تفکر،نقد و ابتکار
      پرورش روحیه‎ی مسئولیت‎پذیری و مشارکت اجتماعی
      فراهم آوردن زمینه‎های لازم به منظور نقش‎آفرینی و حضور مؤثر اجتماعی در آینده
      ارتقای سلامت و تقویت روحیه‎ی نشاط و شادابی در همکاران و دانش آموزان
      تقویت قوای جسمی و روحی با بهره مندی از ابزار ورزش و تربیت بدنی
  • چشم انداز
    • چشم‎انداز مجتمع آموزشی-‌ تربیتی هدی در افق 1404
      با توکّل برقدرتِ بی‎پایان و لطفِ فراوان پروردگار و درپرتو ایمان و تلاش خالصانه، مدبّرانه و منظّم‎ همکاران و آموزگاران توانمند، در مسیر تحقّق آرمان‎های انقلاب اسلامی، در چشم‎انداز 1404:
      مجتمع آموزشی- تربیتی هدی مرکزی است با جایگاه ممتاز علمی، تربیتی، پژوهشی، خلّاقیتی و فن‌آوری در کشور، با هویّت اسلامی و انقلابی، الهام‎بخش در نظام آموزش و پرورش کشور و با تعامل سازنده و مؤثّر با دیگر آموزشگاه‎ها.
      این مجتمع، مورد اعتماد خانواده‎هایی است که بر تربیت اسلامی صحیح فرزندان خود، افزون بر رشد علمی و تخصّصی آنان، اهتمام ویژه دارند و خواستار تربیت درست آنان برای داشتن حیات طیّبه و رسیدن به جایگاه «زن تراز انقلاب اسلامی» هستند.
      دانش‌آموختگان این مجتمع، به عنوان سرمایه‎های اجتماعی نظام، افزون بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فن آوری ، مهارت‎های لازم برای راهبری ِخانواده‎ی مطلوب اسلامی را نیز کسب کرده‎اند وتعهّد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و افتخار به ایرانی بودن، از ویژگیهای دانش آموختگان این مرکز در طول سال‎های جهاد مستمر علمی‌شان خواهد بود.

      اهداف کیفی مجتمع هدی در سند چشم‎انداز
      1.    آموزشگاه‌های مجتمع هدی
      -    برخوردار از نیروی انسانی متعهّد، متخصّص، روزآمد، پویا، کارآمد، اثربخش و خلاق که از منظر توانایی‎های تربیتی و آشنایی با اهداف مجتمع و جامعهْ‌الزّهراء – سلام الله علیها- در تراز این مکان مقدّس باشند.
      -    وابستگی و پیوستگی به جامعهْ‌الزّهراء –سلام الله علیها- و درک جایگاه این ویژگی خاص، در رفتار و عملکرد کارکنان و دانش‎آموزان تجلّی یافته باشد.
      -    فضا و عوامل محیطی و امکانات علمی-آموزشی آموزشگاه‌ها،مطلوب باشند.
      -    تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی پیوسته به روز شوند.
      -    بهره‎‏وری از هر جهت در آموزشگاه‎ها نهادینه شده باشد.
      -    ارتقای سطح کیفی علمی و اجرایی آموزگاران، دبیران و کارکنان، همواره در دستور کار باشد.
      -    حضور فعّال و گسترده در مجامع علمی و فرهنگی، تعامل با نهادهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جزو امور جاری مدارس باشد.
      -    فضای مجازی در آموزشگاه‎ها هم‎پای کوشش‎های آموزشی و پرورشی گسترش یابد

      2.    کارکنان، آموزگاران و دبیران مجتمع هدی
      -    همواره برای رشد معنوی و کسب کمالات اخلاقی و رسیدن به فرزانگی می‎کوشند.
      -    پیوسته بر توانایی‎های علمی و مهارتی خود می‌افزایند.
      -    به نهادینه‎سازی معرفت دینی دانش‎آموزان و افزایش بینش فرهنگی آنان می‎پردازند.
      -    همگام با آموزش‎های لازم، به سلامت جسم و روح دانش‎آموزان می‎اندیشند.
      -    دانش‎آموزانی با منشِ پژوهشگری، علم‎‏جویی، معرفت‎یابی و نقش‎پذیری اجتماعی می‎پرورانند.
      3.    دانش‎آموزان مجتمع هدی
      الف. زمینه‎ی اعتقادی
      -    خدا را می شناسد و او را دوست دارد.
      -    به اوامر و نواهی الهی پایبند است.
      -    قرآن را برنامه‌ی کامل و منشور رستگاری در زندگی خود می‌داند.
      -    می‎کوشد آموزه‎های والای قرآن کریم را در زندگی به‌کار بندد.
      -    با زندگی انبیا و معصومان-علیهم السلام- آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار می‌دهد.
      -    تولّی و تبرّی از اصول عملی و مهم زندگی او است.
      -    می‎کوشد مؤمن و پرهیزگار باشد و توجه به آخرت را اولویت زندگی خود می‌داند.
      ب. زمینه‎ی اخلاق فردی
      - ارزش‌های اخلاقی در او نهادینه شده است؛ از جمله: تکلیف‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خود‌باوری، وقت‌شناسی، نظم، ایثارگری، حقیقت‌جویی و داوری منصفانه، نشاط و پویایی،پاکدامنی، امیدواری، بلند‌همتی، آزادمنشی، خرد‌ورزی.
      -  خواستار و جویای تعالی مستمر معنوی و عملی است.
      -   آگاهانه، خردمندانه، مسئولانه و داوطلبانه، فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را، بر‌اساس آموزه‎های اسلامی برمی‎گزیند و برای دست‎یابی به توانایی گره‎گشایی از مشکلات و عمل به آموخته‎ها می‎کوشد.
      ج. زمینه‎ی اخلاق اجتماعی
      -  ارزش و جایگاه خانواده برای او روشن است و اصل احترام به اعضای خانواده، به ویژه والدین از مهم‌ترین اولویت‌های رفتاری اوست.
      -  به دیگران احترام می‌گذارد و به رعایت حقوق آنان پای‌بند است.
      -   پای‎بند به قانون است و به منافع ومصالح فردی و اجتماعی توجهِ ویژه دارد.
      -  در فعالیت‌های اجتماعی، آگاهانه و با علاقه‌مندی شرکت می‌کند.
      -  نسبت به دیگران خیر‌خواه است و خیرخواهانه آنان را از انجام کارهای نادرست نهی می‌کند.
      -  در برخورد با اندیشه‎های دیگران با بزرگ منشی و سعه‎ی صدر برخورد می‌کند.
      -  در برابر افکار وارداتی و تبلیغات دروغین، هوشیار است و به سادگی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد؛ بلکه می‎کوشد بر بنیاد آموزه‎های قرآنی، اندیشه‎های برتر را برگزیند.
      د‌.    زمینه‎ی آگاهی‎های سیاسی
      - به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارد.
      - به ولایت فقیه پای‎بند است.
      - استقلال‎طلب و آزادی‌خواه است.
      - در مسائل ایران و جهان بینش و بصیرت سیاسی دارد.
      - در برابر مستضعفان جهان خود را مسئول می‎داند و ستمگری، سلطه‎گری و سلطه‎پذیری را نفی می‎کند.
      - دشمن‌شناس و دشمن‌ستیز است.
      - در برابر مسائل کشور و ایفای نقش در عرصه‌های سیاسی خود را مسئول می‎داند.

      ه. زمینه‎ی علمی و مهارتی
      - محتوای سودمندو هدایتگرِ کتابهای درسی را در می یابد و خود را در حوزه‎ی دانش توانمند می‎سازد.
      - برای پرورش، افزایش و نهادینه‎سازی عقلانیت،همزمان با فراگیری آموزش‎های رسمی، به پژوهش‎های سودمنددر حوزه‎های علمی-تربیتی می‎پردازد.
      - در زمینه‎ی دانش‎های قرآنی، روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر در طول دوره‎های تحصیلی و متناسب با آن آموزش‎های لازم را می بیند و توانایی خوبی دارد.
      - احکام مورد نیاز را متناسب با ویژگی‎های سنّی خود می‎آموزد و در زندگی به کار می‎برد.
      - به مطالعه‌ی کتاب‎های غیر درسی مفید علاقه‎مند است و زمانی از روز را به آن اختصاص می‎دهد.
      - روش درست و اصولی پژوهش را می‎داند و حاصلِ پژوهش‎های خود راعرضه می کند.
      - توانایی‎های خود را می‎شناسد و برای شکوفا شدن آن‎ها تلاش می‎کند.
      - قدرت تحلیل و نقد منصفانه را داراست.
      - به فراگیری زبان و ادبِ فارسی گرایش دارد و توانِ خود را در گفتن و نوشتن به زبانِ فارسی پیوسته بالا می‎برد.
      -برای کسب شایستگی‎های حرفه‎ای و مهارتی وهنری می کوشد و با رعایتِ چارچوب‎های دینی، به نقش‎پذیریِ اجتماعی و کارآفرینی می‎اندیشد.
      -دانش آموزِ هدی تاپایانِ تحصیلاتِ دبیرستان، دانشِ کافی برای مادری نمونه شدن را به دست می آوَرَد..

  • مدیریت
    • جناب آقای علیرضا کبیری با حکم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای هاشمیان، دوم مرداد ماه سال 1395 به سمتِ مدیریت مجتمع آموزشی-تربیتی هدی، منصوب شدند.

      ایشان متولد سال 1342 و دانش‎آموخته‎ی رشته‎ی علوم تربیتی با گرایش پیش دبستان و دبستان هستند.
      از سال 1363 با کفیل آموزگاری در یکی از مدارس شهرستان¬های استان مرکزی شغل مقدس معلمی را آغاز نمودند.
      ایشان در سال‎های خدمت در آموزش و پرورش، تجربه‌ی تدریس و مدیریت در سه دوره¬ی تحصیلی را در کارنامه‎ی خود ثبت نموده اند.
      جناب آقای کبیری، بیش از 7 سال مسئول نمایندگی آموزش و پرورش شهر نراق بودند.
      مسئولیت بازرسی و رسیدگی به شکایات؛ معاونت آموزشی سه دوره¬ی تحصیلی، معاون آموزش و پرورش متوسطه و پیش دانشگاهیِ آموزش و پرورش ناحیه‎‌ی4 قم، از دیگر فعالیت‎های ایشان در این سال‎ها است.
      همچنین از سال 82 تا 84 تدریس در دبیرستان¬های ناحیه¬ی4 را برعهده داشتند و از شهریور84 با سمت معاون آموزش عمومی و پرورشی ناحیه‎ی4 به خدمت مشغول شدند.
      ایشان از سال86 تا 90 رئیس اداره¬ی برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی اداره¬ی کل آموزش و پرورش و ازتیرماه 90 تا پایان سال 93 رئیس اداره‎ی آموزش و پرورش استثنایی استان قم بودند و پس از افتخار بازنشستگی به عنوان مدیر عامل درمانگاه فرهنگیان قم منصوب شده، فعالیت نموده اند.

  • کارشناسان
    •  

    • کارشناس قرآن:
      سرکار خانم  سیده طاهره میرغیاثی، با حکم جناب آقای عبداللهی، سرپرست محترم مجتمع آموزشی-تربیتی هدی، در تاریخ بیست و شش آذرماه سال هزار و سیصد و نود و چهار، به سمت کارشناس قرآنِ مجتمع هدی منصوب شدند.


      بخشی از پیشینه‎ی علمی و اجرایی کارشناس محترم قرآن مجتمع هدی



      بخشی از فعالیت‎ها و برنامه‎های قرآنی:
      تشکیل مدرسه‎ی تخصصی قرآن
      توجه ویژه به درس دینی و قرآن بر بنیاد ماهیت دینی و تربیتی مجتمع
      ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی همکاران در حوزه‎ی علوم قرآنی
      غنی‌سازی طرح درس و محتواهای آموزشی قرآنی
      توانمندسازی آموزگاران قرآن با برگزاری دوره‎های آموزشی
       کیفیت‎بخشی به یادگیری قرآن با ملاحظه‌ی ظرفیّت و توان جسمی و روحی  دانش‌آموزان
       آموزش قرآن با بهره‌گیری از شیوه‌های هنری و جذّاب، ساده و روان
       ایجاد زمینه‎های لازم برای انس با قرآن و تفکّر و تدبّر در قرآن
      پرورش خلّاقیت دینی در وجود دانش‎آموزان
      نظارت و ارزیابی مستمر با هدف بهبود آموزش قرآن

       
    • کارشناس آموزش و پژوهش:
      سرکار خانم  مهوش حاتمی، با حکم جناب آقای عبداللهی،سرپرست محترم مجتمع آموزشی-تربیتی هدی، در تاریخ چهارم شهریورماه سال هزار و سیصد و نود و چهار، به سمت کارشناس آموزش و پژوهش مجتمع هدی منصوب شدند.


      بخشی از پیشینه‎ی علمی و اجرایی کارشناس محترم آموزش و پژوهشِ مجتمع هدی


       

      بخشی از فعالیت ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی :
      گسترش مهارت‎های علمی و توانمندی‎های حرفه‎ای همکاران با برگزاری آموزش‎های سودمند ضمن خدمت
      رعایت رویکرد فرهنگی-تربیتی در برنامه ریزی های آموزشی و درسی
      بهره گیری از سیستم یاددهی _ یادگیری با رویکرد روش‎های مشارکتی
      برگزاری کارگاه های آموزشی همکاران با توجه ویژه به طراحی آموزشی (=طرح درس های کارآمد)
      استفاده از کادر آموزشی و اجرایی دانشمند و توانمند
      بهره مندی از فناوری اطلاعات در تکنولوژی آموزشی
      ایجاد سازوکار مناسب برای ارزیابی پیوسته ی فعالیت های دانش آموزی با حضور کارشناسان و استادانِ آگاه
      غنی سازی منابع آموزشی و تهیه‎ی محتوای آموزش الکترونیک
      احیای نقش تربیتی همکاران
      تشکیل گروه‎های مطالعاتی و تحقیقاتی در بین همکاران و دانش‎آموزان
      بهره‎مندی ازافراد فرهیخته برای ارزشیابی برنامه های آموزشی
      افزایش سطح علمی دانش‎آموزان با استفاده از منابع کمک آموزشی
      آماده سازی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری
      تجهیز فضا ها و امکانات آموزشی: کارگاه آموزشی ،آزمایشگاه ،کتابخانه و کلاس های هوشمند
      برگزاری آزمون های جامع علمی به منظور ارزشیابی آموخته های دانش آموزان
      حضور درجشنواره‎های فناوری اطلاعات و تولید محتوای الکترونیک
      تشکیل آموزشگاه آزاد آموزش زبان انگلیسی
      برگزاری دوره های آموزش کامپیوتر ،وبلاگ نویسی و ....
      تهیه‎ی منابع آموزش الکترونیک به منظور استفاده در برنامه های آموزشی
      برگزاری جشنواره های علمی دانش آموزی در سطح مدارس مجتمع هدی
      برگزاری نمایشگاه از دستاوردها و توانمندی‎های علمی دانش‎آموزان
      برگزاری کارگاه های ویژه‎ی اقدام پژوهی همکاران و مطالعه و پژوهش دانش‎آموز

  • درپایان:
    امیدواریم با توکل بر خدا و توانِ جمعی نیروهای فرهیخته با همدلی، هم مسیر با «سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش» در تربیت انسان هایی مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیر خواه، با نشاط، حقیقت جو، آزاد‎منش، مسئولیت‎پذیر، قانونگرا، عدالت خواه، خردورز، خلاق، وطن‎دوست، ظلم ستیز، جمع گرا، خودباور و ایثارگر کوشاباشیم.
    وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ سوره ی هود آیه ی۸۸
    توفيق من تنها با خداست به او توکل کرده‎ام و به درگاه او روی می آورم.

     
  • بخشی از افتخارات
  • امکانات مجتمع
    •